Vet allt om allt.

Att fela är mänskligt, förlåta gudomligt.

Måndagsfilosofi.

Grattis Danmark - segrare av Eurovision Song Contest 2013!
 
Grattis Sverige - segrare av Hockey-VM 2013!
 
Mina kondoleanser till Schweiz, som inte har sitt bästa år i år. But hang in there! Jag håller på er mina vänner, vi är ju trots allt av samma skrot och korn :)
 
Det verkar åtminstone så om man frågar övriga Europa, som har väldigt svårt att skilja på Switzerland och Sweden.
Sista dagen i Taizé, så satt jag utanför kyrkan och väntade på kvällsbönen. Jag filosoferade lite över livet och över den stundande bussfärden hem. Hade även precis klarat av mina 48 timmar i tystnad, så jag satt bara och njöt av solen.
Några meter bort stod det en kille och sneglade på mig då och då. Jag blev nästan illa till mods då jag trodde att jag hade något i ansiktet. Men efter ett tag stövlade han fram.
 
-"Hey! Parle vous francais?"
-"No. Sorry."
Knagglig engelska -"Are you german?"
-"No."
-"Okay.. hmm... are you... a Suede?"
-"Yes, I am."
-"Okay.. uhm.. so.. are you a Suede.. that is.. your country is next to Germany or your country is next to Denmark?"
-"Next to Denmark"
-"Ahh, so you´re a Swedish!"
-"Yes. Exactly!".
-"Okay. Uhm.. you have blue Eyes.. and it´s beautiful".
-" Oh. Thank you!"
 
Och sen gick han. Fransmän är spännande varelser.
Däremot är det lite svårt att prata med dem, då de verkar ha väldigt svårt för engelska. Och mina franskakunskaper är begränsade till några textrader från låtar. Haha. Träffade ju även en supertrevlig tjej som jag hade nöjet att hamna i både samma diskussionsgrupp som på morgonen, och även i samma jobbgrupp på kvällen. Hon var fransk, men talade felfri engelska, och även polska! Och hon var också väldigt snabb med att påpeka min ljusa hårfärg och mina blåa ögon (som jag såhär i efterhand undrar hur de kunde se, med tanke på att jag blundar hela tiden. Haha), och hon sa helt enkelt att det är för dåligt med blondiner i Frankrike.
 
Kan ni tänka er? Blondiner som har så roligt :)
 
Bara ett litet inflikningsinlägg så här på måndagsförmiddagen. Nu ska jag slå mig ner på balkongen med lite mer kaffe och njuta en liten stund innan det är dags att återgå till Strandvägen för att avsluta jobbhelgen! Och jag lämnar er med Ungerns bidrag ur Eurovision. Jag får den inte ur hjärnan. Tack vare en kollega som av någon anledning fastnade för den och gick och nynnade på den igår. Och detta är en special-version. Lyssna noggrant på sista refrängen. Den sjungs nämligen på svenska! :)
 
 
 
 
 
 
På återseende!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: