Vet allt om allt.

Att fela är mänskligt, förlåta gudomligt.

Partiskt pucko.

Tittar på ett gammalt avsnitt av debatt. Vet inte sen när det var, men det handlar om den svenska grisindustrin. Väldigt fascinerande. Men inte hälften så fascinerande som vissa tankegångar hos de som kommenterar.
 
Jag är inget partiskt pucko som ska propagera för att folk ska sluta äta kött och leva som veganer. Det är en insikt var och en bör komma till själva. Det tog mig själv 22 år innan jag insåg att det var det enda rätta. Men vissa köttätande ollonborrar tar ju priset för vad som kan räknas som mänsklig avsaknad av intelligens.
 
 
Om vi säger det här med ekologiskt kött. Jag förstår inte logiken i det... "Jag äter bara kött från djur som jag VET har haft ett bra liv och slaktats utan stress" ..
Okej..? Men då undrar ju jag sådär rent spontant... Hur kan ditt samvete vara RENARE när du vet med dig att du äter djur som faktiskt TRVIDES med livet... som faktiskt VILLE leva, och inte ville hamna i köttfärsen? Hur kan det vara mer etiskt korrekt att äta kött från levnadsglada djur, än från djur som vanvårdats och säkert hade velat dö för längesen?
 
 
 
Det är ju typ som att säga att det är synd om barnen i Afrikas Horn. De som svälter.. som tynar bort.. som får obotliga sjukdomar.. vars föräldrar har dött.. och till sist själva lämnar jordelivet. Dem är det synd om.
 
Stackars barn.
 
Däremot är det inte lika synd om barnen som nyligen blev ihjälskjutna i en skola i Newtown, USA? Barn mellan 5-10 år gamla som inte ens hade börjat livet ännu, och mördades en knapp månad innan julafton! Varför skulle det vara synd om dessa barn? För de ju levde fria liv, och mådde bra... och hade ju säkert alldeles för mycket pengar. Och inte kände de någon stress av att veta att de skulle dö. De hade ju nämligen ingen aning om att de skulle bli ihjälskjutna i skolan.. det var ju bara en helt vanlig skoldag? Helt OK gjort av Adam Lanza alltså?
 
 
Inte stackars barn?
 
 
....?
 
 
 
Den där logiken kan jämföras med en flygande bajskorv. Inte logiskt för fem jävla ören.
 
På återseende!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: