Vet allt om allt.

Att fela är mänskligt, förlåta gudomligt.

Bara vanligt vatten.

Jag har en förmåga att slänga med ordet "ilandsproblem" lite väl mycket. Jag är så enormt motsatt till trångsynt, så det finns inte på denna världskarta. Alla problem i världen är alltid bättre än någon annans problem någon annanstans i världen.
 
Idag vid ca 12 stod jag i duschen. Skulle schamponera mitt ris till hår och hade precis sölat in sista hårtesten, när plötsligt vattnet slutade rinna. I vild panik vred jag av och på kranen för att få igång det. Men det hjälpte föga. Vansinnig landade jag på Facebook för att informera alla andra om att jag var vansinnig. (De måste få veta det). Och var bombsäker på att NBAB stängt av vattnet för mig för att jag badar för mycket. Men icke... fick inom kort reda på att det var en vattenläcka någonstans i Nybro kommun som gjort att de fått stänga av vattnet för att lokalisera förbrytaren.
 
Så där stod jag med lång haka och insåg att jag precis skulle få lära mig vad självtorkat schampo gör med håret. Men.. eftersom att jag är smart, så kom jag på att jag hade en vattenkanna i kylen som fick agera duschslang. Det var kallt, irriterande och med sammanbitna läppar jag fick ur det mesta schampot.
 
Hur som helst stövlade jag iväg till jobbet. Hörde nyheterna om vattenbristen. Men här och var fanns det fortfarande rinnande vatten. Dock var det rostfärgat och "allmänheten rekommenderades inte att dricka det". Vid ca kl 17 ringer chefen och informerar mig om att det nu har kommit en vattentank till huvudentrén där vi får lov att hämta vatten under tiden. Hann inte mer än lägga på luren förrän jag såg att hela östra Nybro Kommun stod i kö till tanken. Jag skojar inte, det har inte varit sån trafik på Strandvägen sen jag började.
 
Jag fyllde på vatten till morgondagens kaffe och ställde lite extra i kylen till våra boenden och slog sen på nyheterna igen. Där de återigen upprepade att vi inte skulle dricka vattnet som fanns och att vi kunde kolla på internet vart det fanns vattentankrar. Vid detta tillfälle hade vi fortfarande vatten på jobbet. Så medan jag lyssnade på nyhetsuppläsaren så tog jag ett stort glas rost-vatten och njöt ordentligt. Efter det tog jag ett till. Det ska mer till än lite rost för att skrämma mig. Får jag sen hjärnhinneinflammation på köpet så får det vara värt det.
 
Bara en stund efter detta ringde dock min fina vän Martina. Hon ville bara berätta att de hade varit iväg och hämtat vatten, och eftersom hon visste att jag jobbade kväll så hämtade hon två liter åt mig också så jag kunde ge mina kissar lite vatten och även ha till morgonkaffet imorgon. Fina du <3 Vad är en vän om inte en som hämtar vatten åt oss fundamentalistiska tjurskallar som vägrar inse att ett ilandsproblem fortfarande är ett problem? Tack, det värmer gott i det här hårda två-årings-hjärtat. :)
 
 
 
När jag senare skulle cykla hem efter jobbet en vända så blev jag nästan skrattfärdig när jag kom hem till mig. Utanför min lägenhet så stod det en stor tankbil med vatten och kön var ett tiotalmeter lång och folket kringlade som en fyllekörning för att få sina droppar. Jag höll på att bli påkörd av först en idiot med barnvagn och sen en bilist. Jag antar att de höll på att törsta ihjäl.
 
Men nog får det en att fundera. Klockan 12 slutar vattnet rinna. Kl 12.02 finns det på nyheterna. Kl 17.00 står det vattentankrar utsatta överallt i Nybro för att vi ska kunna tillgodose våra behov och våra vill-ha. Vi kunde för en stund sedan läsa att det imorgon kommer finnas duschar och toaletter till allmänheten utstationerade om inte vattnet har kommit tillbaka..
 
Tänk om fler fick ha det så. Men det är inte så enkelt för alla. Och det är så sorgligt att ens behöva tänka tanken på det. Jag är bekymrad över att jag inte kan tvätta händerna efter jag varit på toa, eller för den delen ens spola på toa. Andra människor bekymrar sig över att de inte har fått en droppe vatten på flera dagar och helt riktigt kommer att dö av uttorkning.  Människor som jag förvisso inte känner. Men det hade lika gärna kunnat vara Hampus, Jesper eller Pippi som var i den situationen. Då hade förhållningen sett annorlunda ut..
 
Att lite vatten kan ställa till det sådant. Lite vanligt jävla vatten.
 
På återseende!
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: