Vet allt om allt.

Att fela är mänskligt, förlåta gudomligt.

I myrornas värld..

Kommer ni ihåg den där gången jag stängde in en fluga i elden? Minns ni vilken fruktansvärd ånger jag hade efter det och hur nära jag var att ta till lipen? Nu har det hänt igen... Eller inte riktigt samma sak. Men nästan.

Jesper var ju här i torsdags. Vi var ute på tomten och lekte lite allmänt. Han har ju kommit till det stadiet nu där han älskar allt snuskens som har fler än fyra ben (Som vi andra hatar)... Så när vi stod på plattorna och sparkade lite boll så kom en ensam liten myra trippandes... Han trippade förbi, minding his own business, och störde oss inte alls. Men Jeppe fick syn på myran och bestämde sig för att han hade något otalt med honom. Så han sprang fram och trampade på den!

I mitt hjärta kände jag hur myrans ben krossades, och jag sa till Jesper att man INTE fick göra så!

Sen hände det mest tårdrypande jag varit med om. Och jag önskar jag inte hade sett det, för det satte sina spår.
När myran låg livlös på marken, och jag var i full färd med att lära Jeppe allt om etik och moral, så kommer en annan myra springandes, från ingenstans! Han trippar fram till den döda myran, lyfter upp honom och springer iväg. (Tänk er nu att jag har tårar i ögonen när jag skriver detta. Jag hatar småkryp över allt annat. Och just därför känner jag så mycket för dem. Tänk själva att finnas till i en värld där alla människor hatar en. Och de har inte ens gjort nånting. Allt de gjorde var att födas till en liten myra eller en fluga) :'(



Titta så ledsen han ser ut! Det var säkert han som hämtade sin kompis!





Låt er nu inte luras av de alldeles otroligt vackra små ögonen. Där inuti bor en blodtörstig människa.



Vi borde faktiskt lära oss av myrorna! Där har ni ett släkte som verkligen håller varandra om ryggen. Och lata är de inte heller! I hela sina små myrliv gör de inget annat än släpar och sliter. Och lyfter väl upp till 50 gånger sin egna vikt? Helt sjukt coolt ju.

Så jag tycker att det är dags för en ny era att formas! En era där människan RESPEKTERAR småkryp! Ni behöver inte nödvändigtvis gilla dem (det gör inte jag), men SLUTA slå ihjäl flugor i fönstrena, och SLUTA trampa på spindlar ni inte gillar (jag personligen är för feg för att trampa på en spindel. Men jag hatar när andra gör det).

Och må SATAN själv komma och hämta er om ni förstör en myrstack!

På återseende!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: